۱۳۹۱ اسفند ۳۰, چهارشنبه

تخمین مسافت

ر بسیاری از موارد در شرایط بقا و یا حتی در مسافرتها ، شکار ، کوهنوردی و پیاده روی ها نیاز داریم که مسافت خودمان تا نقطه مورد نظرمان را تخمین بزنیم .
یکی از روش های مناسب برای اینكار استفاده از انگشت سبابه و نشانه روی به نقطه مورد نظر می باشد.

در این روش می بایست طول یا عرض شئ مورد نظر را بدانیم و نکته دوم اینکه نسبت فاصله دو چشم با فاصله انگشت سبابه تا چشم خود را بدانیم که ما در اینجا بصورت تقریبی آن را یک دهم در نظر می گیریم.

شروع می کنیم:

برای آزمایش سعی کنید فاصله خود را از یک شئ که دقیقا عرض آن را می دانید تخمین بزنید.

- دست خود را به جلو دراز کنید و بصورت مستقیم نگه دارید و انگشت سبابه (اشاره) خود را مستقیم بصورت عمودی نسبت به امتداد دستتان نگه دارید و با یک چشم (ترجیحا چشمی که در راستای دستتان می باشد) سر انگشت خود را به کنار و پایین شئ مورد نظر نشانه روید.








- بدون اینکه انگشت خود را تکان دهید با چشم دیگرتان به انگشت نشانه رفته نگاه کنید، خواهید دید که شئ مورد نظر نسبت به انگشتتان جابجا می شود .

- میزان این جابجایی را نسبت به عرض شئ مورد نظر که می دانید چقدر است تخمین بزنید. به این معنی که محاسبه کنید که این جابجایی چقدر طول دارد به عنوان مثال اگر شئ مورد نظر یک دکل برق فشار قوی می باشد و شما می دانید که پهنای آن مثلا 4 متر است و میزان آن جابجایی به حدی است که شما می توانید مثلا 6 عدد از این دکل را در آن فضا جا بدهید ، می توانید بگویید میزان این جابجایی 6ضربدر 4 متر ، یعنی 24 متر می باشد

- در این هنگام با توجه به اینکه نسبت فاصله دو چشم به فاصله نوک انگشت سبابه بصورت عمودی تا چشم را یک دهم در نظر گرفتیم ، در نتیجه فاصله شما تا جسم مورد نظر 10 برابر 24 متر یعنی 240 متر می باشد.

در این روش اگر می خواهید تخمین تان دقیق تر باشد باید اولا نسبت فاصله دو چشم خود با طول انگشت سبابه بصورت عمودی و دست کشیده تا چشم هم راستا با دستتان را بدانید و دوما جسمی را در دور دست انتخاب کنید که طول یا عرضی از آن را بدانید. مثلا اگر یک آپارتمان را در نظر بگیرید حد اقل می دانید که فاصله بین طبقات آپارتمان ها از 3 الی 4 متر می باشد در نتیجه در هنگام نشانه روی محاسبه می کنید که مقدار جابجایی در هنگام نشانه روی با چشم دیگر چه نسبتی از میزان فاصله هر طبقه از یکدیگر می باشد و پس از آن به راحتی می توانید فاصله خود را از شئ مورد نظر بصورت تقریبی تخمین بزنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر