۱۳۹۲ فروردین ۹, جمعه

نیروهایی که برحرکت گلوله تاثیر گذارند

۱-جاذبه زمین: یکی از عواملی که باعث تغییر شکل در مسیر پرواز گلوله میشود جاذبه زمین است.جاذبه زمین باعث کشیده شدن گلوله و یا هر جسم دیگر به سمت زمین میشود.در ضمن نباید این مطلب را فراموش کرد که اگر همین جاذبه نبود گلوله هرگز در مسیر خط نشان قرار نمیگرفت و بعد از خروج از زمین خارج میشد.(البته به طور فرض).
۲-هوا و شرایطس جوی: گلوله در اثر برخورد با ملوکولهای موجود در هوای جو زمین به تدریج از سرعش کاسته میشود تا به نقطه صفر برسد و بر زمین افتد.
یعنی اگر جاذبه هم نبود ٬ چنین عاملی موجب تغییر در مسیر پرواز گلوله میشد.
۳-باد: بادنیزعاملی برای تغییر در مسیر حرکت گلوله میباشد.به طوری که یک نسیم ملایممیتواند گلوله سنگین یک تفنگ بادی قوی را در مسافت ۵۰ یاردی تا ۱۰سانتیمتر منحرف کند.
۴-دمای هوا:این عامل نیز مانند دیگر عوامل فیزیکی تاثیر بسزایی در تغییر مسیر گلوله دارد.در دمای پایین و سردی هوا از سرعت گلوله کاسته میشود و برعکس در دمای بالا و گرمی هوا به سرعت آن افزوردهمیشود.این علت را از نظر فیزیکی میتوان به این شکل بیان کرد که در دمای بالا غلطت هوا کمتر و هوا رقیق تر است و در دمای پایین غلطت بیشتر میشود.
درهوای کرم گلوله با تعدا کمتری از مولکولهای هوا برخورد میکند و در نتیجه از سرعت آن کمتر کاسته میشود.البته این تغییر در سرعت به راحتی قابل تشخیص نمیباشد.
۵-برف و باران:قطرات نرم و لطیف باران و یا دانه های سبک و زیبای برف میتوانند به راحتی مسیر گلوله را از جای خود منحرف کنند.

۶-ارتفاع:یکی از مهمترین عوامل فیزیکی در تیراندازی ارتفاع است.با تغییر ارتفاع ما نسبت به سطح آبهای آزاد از فشار هوا کاسته و یا به آن اضافه میشود.
این تغییر فشار به راحتی بر قدرت تفنگهای بادی تاثیر گذار است.مثلا تهران درارتفاع حدود ۱۲۵۰ متری (میانگین)بالاتر از آبهای آزاد قرار دارد و ساحل دریای خزر در ارتفاع حدود ۲۵ متر پایین تر از آبهای آزاد قرار دارد.
اگر با یک تفنگ در هردوی این مکانها تیراندازی کنیم عملکرد و سرعت تیر ما کاملا متفاوت خواهد بود.

این مسئله در تفنگهای ضعیف تر عملکرد معکوس را نیز به همراه خواهد داشت.
زیرا فشار هوای داخل سیلندر تفنگ کاملا به محیط اطراف بستگی خواهد داشت که درنهایت ارتفاع بر نیروی مخالف گلوله و نیروی درونی سیلندر و در نتیجه فشاربیشتر بر روی فنر و هوای بیشتر در پشت گلوله تاثیر گذار خواهد بود.


هر اندازه که وزن و سرعت گلوله بیشتر باشد تاثیر این عوامل برا آن کمتر خواهد بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر