۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

اصطلاحات دوربین تفنگ

مدیریت نور(Basics of Light managment)

به طورکلی تمامی دوربینها بر یک پایه و اساس ساخته میشوند.پرتوهای نوری ازلنزشیعی وارد میشود ٬ لنز شیعی آنرا گسترش میدهد و سپس یک تصویر وارونه را به سمت کانون لنزهای Erector هدایت میکند.این لنزها تصویر را به صورت صحیح میسازند و دوباره آنرا گسترش میدهند.لنز چشمی برای آخرین بار تصویر را بزرگ ساخته و به چشم ما انتقال میدهند.به هر حال تمامی لنزها دقیقا به این صورت کار نمیکنند ٬چه به دلیل ساختار مکانیکی و چه نوری.

روش تشخیص صحیح در مدیریت نوری(How to Judge Proper Light Managment)

دریک دوربین خوب مقدار نور خالصی که به چشم میرسد مورد توجه قرار گرفته وبررسی میشود.در زیر پارامترهایی برای دست یابی به تشخیص صحیح مدیریت نوری گفته خواهد شد:

Contrast یا همسنجی از نور کم تا زیاد
کنتراست بهترین شاخص مورد اعتماد برای سنجش مدیریت نور است.انتقال دقیق نور و وضوح تصویر برای بالا بردن کنتراست لازم میباشد.در حالی که درخشندکی و تششعات زیاد نوری لنزها موجب از دست رفتن کنتراست تصویر میشود.Harsh شدن تصویر.
در واقع کنتراست یعنی تراز دقیق بین تمامی سطوح نوری.(Color Level)

Resolution یا وضوح تصویر
وضوح به معنی یک تصویر با جزئیات کامل ٬ریز و دقیق میباشد.یعنی اگر از درون دوربین تفنگ خود به یک جسم بنگرید٬باید تمامی قسمتهای آنرا بدون کوچکترین تیرگی ویا ابهامی مشاهده کنید.در صورت پایین بودن وضوح تصویر بقیه فاکتورها فاقد کارایی میباشند.
در دوربینهای بسیار خوب وضوح تصویر در گوشه ها نیز همانند مرکز تصویر میباشد.

Light Transmission یا انتقال نور
انتقال نوریعنی میزان نورخارج شده از دوربین و قابل دید برای چشم ما در مقایسه بامیزان نور ورودی برای دوربین که از شی به داخل دوربین انعکاس پیدامیکند.به طور کلی عناصری که بر روی نور تاثیر میگذارند فقط دو چیزند:
۱-کیفیت شیشه ها در لنزها
۲-کیفیت پوششهای ضد انعکاس
این فاکتور با واحد درصد اندازه گیری میشود.یعنی اگر دوربینی معادل ۹۰ درصد قدرت انتقال نور داشته باشد٫میتواند از ۱۰۰ درصد نور وارد شده ۹۰ درصد را به چشم ما برساند.
میزان Light Transmission به شرایط نوری و همچنین طول موجهای وارد شده نوری به داخل دوربین کاملا بستگی دارد.


۴- Glare/Flare یا درخشندگی و انحرافات نوری نامنظم
فلرها نورهای شکسته شده و منحرف شده ویا انعکاس یافته ای هستند که از داخل لنزشیئی بر کانون لنز Erector نمیتابند و درسمت قسمتهای مختلف داخلی بدنه دوربین تابش ویا از سطح بیرونی لنزی شیئی انعکاس پیدا میکنند.
دردوربینهای مرغوب برای کاهش درخشندگی ٬در لنزها از پوشش رنگینی برایجلوگیری و کاهش آن استفاده میشود.جنس این پوششها معمولا از فلورایدمنیزیوم میابشد.زیراتششعات بیش از اندازه باعث ایجاد عیب در خاصیتهای بصری دوربین میشود.
کم شدن درخشندگی به بالا بردن انتقال نور و وضوح کمک فراوانی میکند.
پوش فلوراید منیزیوم به شکل بسیار نازکی بر روی لنزها قرار میگیرند و انواع آنها به شرح ذیل میباشد:

۱-پوشش کامل(fully Coated)
برای مراقبت از درخشندکی و وضوح تمامی قسمتهای بیرونی لنز توسط این لایه پوشانده میشود

۲-پوشش چند لایه ای(Multi Coated)
این پوششهای چند لایه و جهت بهبود بخشیدن به انتقال نور و جذب بهتر نور تولید میشوند.

۳-پوشش چند لایه ای کامل(fully multi coated lens)
دراین تکنولوژی تمامی قسمتهای لنز توسط فلوراید منیزیوم پوشانده میشود تا از بروز تمامی خطاهای اپتیکی و تجزیه شدن نور جلوگیری شود و آنها را به حداقل تاثیر خود رساند.

علاوه بر کیفیت نوع پوششها ٬کیفیت ساختار عدسی ها نیز مهم میباشد.

۵-لنزهای بسیار شفاف(CLS-Crystal Lens System)
هدف ازساخت چنین لنزهایی استفاده در دوربینهای و یا قطعات اپتیکی در نور بسیار کم برای تیراندازی هرچه بهتر و دقیقتر و فراهم آوردن بیشتر جذبیت نوری درلنزها میباشد.

۶-لنزهای بسیار شفاف با پوشش چند لایه(HT-fully Multi coating Leans)
سازندگان بزرگ دوربین سازی توان خود را برای بالا بردن شفافیت در لنز و تصویرصرف میکنند.این تکنولوژی نیز در حال حاضر تلاش این سازندگان بزرگ اپتیک سازی میباشد که در آن لنزها به حد تقریبی ۱۰۰ درصد انتقال نور رسیده اند.

Ruggedness استحکام
دوربینهای خوب میتوانند در شرایط بسیار سخت تیراندازی به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.
این شرایط عبارتند از:
۱-عقب نشینی مکرر سلاح
۲-ضربات ناشی از برخورد دوربین با اطراف
۳-برف و باران شدید
۴-سرمای شدید و یاگرمای طاقت فرسا
۵-افتادن دوربین در آب
۶-....
درچنین شرایطی ممکن است شبکه نشانه روی دوربین پاره و یا شکسته شود.چسبها ازهمدیگر باز شوند.سیستمهای داخلی دوربین از هم پاچیده شوند.پیچها واتصالات داخلی از هم گسسته شوند.
فقط یک طراحی خوب و استفاده از مواد مصرفی مناسب و ساخت خوب میتواند از همه این مسائل جلوگیری کند.

Waterproofing Scops دوربینهای ضد آب
بعضی ازسازندهای بزرگ در صنعت اپتیک سازی برای بالاتر بردن کیفیت محصولات خودباپرکردن دوربین از گاز N2 (نیتروژن) و درزبندی بدنه ٬محصولات خود را در برابر آب و رطوبت بیش از حد مقاوم میکنند.
البته کمپانهای بزرگی نظیر Bushnell .Vortex , Leupold بجای استفاده از نیتروژن از گازهای گروه هشت مانند کریپتون٫آرگون و یا هلیوم استفاده میکنند که این موضوع کمک شایانی به قابلیتهای دمایی دوربینها میکند.
به طور مثال در دوربینهای Elite بوشنل دمای کارکرد و محدوده شوک دمایی از منهای ۴۵ درجه تا ۶۵ درجه میباشد.
گازهای گروه ۸کاملا خنثی هستند که میتواند دمای داخلی دوربین را ثابت نگه داشته و از تعرق داخلی در شرایط بد آب و هوا جلوگیری به عمل آورد.
همچنین با وجود گاز در درون دوربینها از مه گرفتگی دوربینها در اثر اختلاف دما جلو گیری خواهد شد.

شرکت معظم Leupold اولین کارخانه سازنده اپتیکی میباشد که از این تکنولوژی در دوربینهای خود استفاده کرده است.حتی امروزه بعضی از دوربینهای مرغوب نیز در مقابل آب کاملامقاوم نیستند.ضد‌ آب کردن دوربینها یکی از مهمترین فاکتورها در صنعت ساخت دوربین تفنگ میباشد که این رقابت باعث بالارفتن کیفیت چسبها مورد استفاده در عایقبندی گردیده است که در کل طول عمر دوربین گاز را در درون و آب را درخارج از دوربین نگه میدارد.
در دوربینهای شرکت Leupold تحمل فشار آب تا عمق ۱۳ متر و در دوربینهای Bushnell تحمل فشار آب تا عمق ۱۵ متر به مدت ۲۴ ساعت امکانپذیر میباشد.

همچنین شرکت Nightforce تمامی دوربین های خودرا در عمق ۳۰ متری و در دمای ۶۵ درجه به مدت ۲۴ ساعت مورد فشار قرارمیدهد تا از دوام و غیر قابل نفوز بودن آب در آنها اطمینان حاصل نمایند.
توجه کنید که در دوربینهایی نظیر Swarovski که در ایران دوربینهای شناخته شده ومعروفی هستند حداکثر میزان فشار قابل تحمل0.4bar بار میباشد که این مقدار معادل نسن در عمق ۴ متری آب میباشد.در دوربینهای Ziessنیز تحمل فشار در عمل آب معادل 0.5bar یا همان عمق ۵ متری آب است.
شاید تصور کنید که هرگز چنین شرایطی برای دوربین شما پیش نخواهد آمد٫پس چرا دوربینها در برندهای بهتر با مشخصات اپتیکی و مکانیکی بهتری ساخته میشوند؟
بالا بردن مشخصات موجب میگردد که دوربینها در تمامی دورانی که بر روی تفنگ شما هستند به بهترین وجه ممکن عمل کنند و در نهایت بالابردن مشخصات یعنی بالا بردن طپل عمر یک دوربین.

دقت مداوم(Repeatable Accuracy)
دقت مداوم یعنی قابلیت و توانایی برای ثبات دوربین در تغییرات بزرگنمایی٬تیراندازی پیاپی ٬عقب نشینی های مکرر سلاح و ضربات ناشی از اطراف که این مسائل باعث محدودیت در کیفیت بعضی از دوربینها شده است.در هنگام استفاده از بزرگنمایی دوربین با چرخش Varible Power اندازه تصویر نیز تغییرمیکند.در صورت ثابت بودن دوربین و تغییر بزرگنمایی نباید کوچکترین جابجایی در هدف ایجاد شود.

Eye Relife راحتی چشمی یا فاصله چشمی مناسب
راحتی چشمی عبارت است از فاصله بهینه شده از چشم انسان تا لنز چشمی دوربین . دراین فاصله تیرانداز میتواند تمامی جزئیات تصویر را به صورت کامل مشاهده کند و هیچ تیرگی یا ابهامی نباید در تصویر وجود داشته باشد.
در دوربین تفنگهای گلوله زنی این فاصله با توجه به نوع دوربین و سلاح از ۵ تا ۱۵سانتیمترمتغییر میباشد که در صورت عقب نشینی سنگین سلاح ٬دوربین به چشم تیرانداز برخورد نکند.اما در دوربینهای دو چشمی و یا تلسکوپها لزومی به چنین فاصلهای نمیباشد.

Exit Puple مردمک خروجی
اگر یک دوربین تفنگی را درفاصله ای از چشم خود(مثلا ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر)نگه دارید٬نقطه ای روشن و کوچک در آن مشاهده خواهید کرد که آنرا مردمک خروجی دوربین مینامند که شبیه به دیافراگم لنز در عکاسی عمل میکند.مردمک خروجی دردوربینهای که دارای بزرگنمایی متغییر هستند ٬باتغییر بزرگنمایی تغییرمیکند.در بزرگنمایی زیاد انداز مردمک خروجی کم و در بزرگنمایی کم اندازه آن زیاد است.با تقسیم قطر لنز شیئی بر میزان بزرگنمایی اندازه مردم خروجی مشخص خواهد شد.
مثلا اگر لنز شیئی دوربین شما برابر با ۵۰ میلیمتر باشد و بزرگنمایی دوربین برابر با ۱۰ باشد اندازه مردمک خروجی معادل ۵ میلیمتر خواهد بود

بنابراین هر چه اندازه لنز شیئی و یا به عبارتی اندازه دهانه لنز بزرگتر باشد میزان نور ورودی نیز بیشتر و در نتیجه در مناطق تاریک تصویر روشنتری خواهیم داشت.

طبق آزمایشهایی که دانشمندان بر چشمانسان انجام دادند ٬متوجه شدند که مردمک چشم انسان میتواند در روشنایی روزتا دو میلیمتر و در تاریکی شب تا ۷میلیمتر باز شود.از این خاصیت چشم انسان در مردمک خروجی دوربین استفاده میشود.بنابراین یک لنز با مشخصه10x40 میتواند برای تیراندازی در روز کاملامناسب باشد و یک لنز با لنز ۵۰میلیمتر در همین بزرگنمایی در تاریکی غروب بالاترین بازدهی را داشته باشد.

Thermal وابستگی دما
دوربینهای خوب برای کار در شرایط مختلف آب هوایی طراحی شده اند.این شرایط را میتوان سرمای شدید در زمستان و یا گرمای طاقت فرسای تابستان در دشتهای بسیارداغ دانست.در صورت مرغوب نبودن دوربین ٬با چنین تغییرات دمایی مشکلاتی درآنهابروز خواهد کرد.مثلا در سرمای شدید دچار مه گرفتگی و در گرمای شدیدباتغییر شکل اجزای درون و بیرون و خارج شدن گاز از دوربین روبرو خواهد شد.

Impact Torture Testing شرایط تست دوربین در فشار
سازندگان معتبربه صورت مداوم و انتخاب تصادفی از میان محصولات خود یک دوربین رابرگزیده وتحت شرایط فشار قرار داده و با دقت بالا آنها را مورد بررسی وآزمایش قرارمیدهند.
این فشار در دوربینهای خوب از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ GS میباشد.
تغییرحالت دوربین در زیر فشار یعنی مرگ دوربین ٬زیرا این فشار بر روی بدنه دوربین اعمال میشود.این آزمایش یکی از سخترین و مشکلترین تستها در صنعت دوربین سازی میباشد.
GS چیست؟
به طور کلی GS نیرویی است که از طریق دستگاه فشار بر روی دوربین اعمال میشود و G برابر است با مقدارنیرویی که از سطح زمین بر یک کیلوگرم جسم وارد میشود.
در دوربینهای شرکتLeupold میزان فشار قابل تحمل برابر با ۷۵۰GS میباشد .
در دوربینهای Nightforce این فشار برای تمامی دوربینها تا ۱۲۵۰ GS افزایش میابد.

Thermal shok and thermal exposure testing آزمایش دما و شوک
در این تست سازندکان محصولات خود را در شرایط تست گرما و سرمای شدید قرار میدهند که این دما با توجه به دوربینها متفاوت میباشد.
شرایط تست به این صورت میباشد که اول آنرا در گرمای نسبتا زیاد قرار داده و بعدازگذشت زمان مورد نیاز آنرا به سرعت در سرمای شدید قرار میدهند تا درصورت بروز هرگونه مشکل درصدد رفع آن برآیند و فرق دنیای تست واقعی را با دنیای مجازی مشاهده کنند.مهندسان اپتیک سازی دوربینهای خود را در گرمای شدیدی قرار میدهند.این گرما چنان زیاد است که انگار در حال پخت دوربین هستند.سپس تمامی پارامترهای مهم دوربین مانند روغنهای روان کننده و غیره را چک میکنند.این مراحل تست در سرما نیز انجام میشود.
در تست دوربینهای شرکت Nightforceمیزان دمای تست از منفی ۶۲ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد است که در حال حاضر هم سخت ترین شرایط تست در بین شرکتهای اپتیک سازی میباشد.

Waterproofing Test تست مقاومت در برابر فشار آب
بعدازانجام تمامی مراحل تست نوبت به تست دوربین در برابر فشار آبمیباشد.مهندسان دوربینها را در مخازن بزرگ آب گرم تحث فشار قرارمیدهند.گرمای زیاد آب موجب بالارفتن سرعت حرکت درمولکولهای گاز شده و در صورت مقاوم نبودن سلینگها این گاز با فشار از دوربین خارج و به صورت حباب در آب نمایان میشود.عمق این مخازن از ۱ تا ۳۰ متر و زمان تست ۲۴ساعت میباشد.
مقاومت دوربینهای خوب از ۰.۱ تا ۳.۵ بار میباشد.

Reticle شبکه دوربین

شبکه دوربین همان دستگاه نشانه روی یا بعلاوه دوربین میباشد.جنس این شبکه از مواد مختلف و سخت ساخته میشود که این مواد عبارتند از:
تیتانیوم-پلاتین-تنگستن-فولاد -فولاد Stainless وشیشه های حکاکی شده توسط لیزر و یا آب.
ضخامت این شبکه در بیشتر اوقات کمتر از تار مور انسان است.با تمام اینظرافت شبکه های دوربینهای تفنگ آنچنان در جای خود محکم شده اند که باسنگین ترین تکانها از جای خود کنده و یا شکسته و پاره نمیشوند.اما این توانایی فقط باخرید دوربین خوب امکانپذیر خواهد بود.

انواع شبکه استاندارد دوربین:

Duplix - Fine Duplex - Heavy Duplex - Mil Dot

البته تمام سازندگان دوربین تفنگ از یک سری شبکه استاندارد مختص به خودشان نیز در دوربین استفاده میکنند.

موقعیت قرار گیری Reticle در انواع دوربینهای

در برخی از دوربینهای شبکه دوربین در نزدیکی لنز چشمی قرار گرفته است که به آنها اصطلاحا SFP یا Second Focal Panel گفته میشود. در این دوربینهای با تغییر بزرگنمایی اندازه شبکه دوربین ثابت خواهد ماند.
در برخی دیگر شبکه در قسمت ابتدایی دوربین یعنی بین لنز شیئی و ارکتور قرار میگیرد که به آنها FFPیا First Focal Panel گفته میشود.به این ترتیب با تغییر بزرگنمایی اندازه شبکه دوربین نیز تغییر کرده و در نهایت با توجه به نوع شبکه محاسبات آن در تمامی بزرگنمایی ها یکسان خواهد بود.
مبتکر این دوربینها اروپاییان بودند و که بعدا در دوربینهای آمریکایی نیز از این سیستم استفاده شد.
دوربینهایی که از این سیستم استفاده میکنند بخاطر داشتن المانهای اپتیکی بیشتر جهت ساختن کانون اول(بر روی شبکه)قیمت بیشتری در مقایسه با سایر دوربینها دارند.

Fast Focus Eye Lens عدسی کانون چشم

کاراین عدسی تنظیم کانون لنز چشمی با شبکه دوربین و چشم ما میباشد.زیرا هرشخص باتوجه به دوربینی و یا نزدیک بینی باید این لنز را تنظیم کند.در غیراینصورت تصویر برای تیرانداز کمی تار خواهد بود و یا در صورت شفاف بودن شبکه دوربین به وضوح دیده نخواهد شد.

Fild of View میدان دید

میدان دید عبارت است از فضایی از محیط که در دوربین برای تیرانداز قابل روئیت میباشد.میدان دید با توجه به بزرگنمایی تغییر میکند یعنی دربزرگنمایی کمتر بیشتر و در بزرگنمایی بیشتر فضای قابل روئیت برای تیراندازکمترخواهد بود.

Parallax اختلاف دید

دوربین تفنگ رادرجای ثابتی نگه داشته و چشم خود را در امتداد صحیح فاصله چشمی آن قرار دهید.حال چشم خود را در مسیر چپ و راست یا بالا و پایین حرکت دهید .بااین حرکت مشاهده میکنید که جای هدف در پشت Reticle برخلاف حرکت چشم شما جابجا خواهد شد.این پدیده اختلاف دید یا پارالاکس نام دارد.
علت این پدیده تنظیم فاصله کانونی لنز شیئی در یک مسافت خاص میباشد که در اکثردوربینهای تفنگی این فاصله در ۱۰۰ یاردی تنظیم شده است و قابل تغییرنمیباشد(بجز دردوربینهای خاص).
یعنی دوربین تفنگ در مسافتهای کمتر از ۱۰۰ یارد و بیشتر از آن دچار این عارضه میشود و فقط در مسافت ۱۰۰ یاردی فاقد پارالاکس میباشد.
این پدیده باعث میشود تا تیرانداز هدف را در جای واقعی خود نبیند و تیرش بجای برخورد به نقطه مورد نظر به جای دیگری از هدف اصابت کند.با توجه به مواردگفته شده این پدیده هرگز در شکار برای تیرانداز مشکل آفرین نبوده است.بلکه درتیراندازی های دقیق در مسابقات به اهداف خاص مسئله پارالاکس مهم میباشد.
مشکل دیگراین پدیده ایجاد بعد دیگر در تصویر است.برای مثال اگر انگشت خود رادر جلوی چشمان خود قرار دهید و به آن نگاه کنید تصویر پشت را تار و درصورت کانون کردن چشم خود بر روی تصویر پشت انگشتان خود را تار یا (Out offocus)خواهیددید.
در دوربین تفنگ هم در مسافتهای کمتر و یا بیشتر از۱۰۰ یارد چنین مشکلی وجود دارد.به طوری که تیرانداز گاهی ممکن است شبکه دوربین و گاهی تصویر را تار تر از حد معمول ببیند.اما همانطور که قبلا هم گفته شد این پدیده در شکار هرگز مشکل آفرین نخواهد بود.
البته برای آن دسته ازشکارچیانی که میتوانند شکار را در مسافتهای بسیار دور(مثلا ۶۰۰ تا۱۵۰۰متر) مورد هدف قرار دهند این فاکتور در تیراندازی بسیار تاثیر گذارخواهدبود.(تیراندازی در چنین مسافتی نیاز به تجربه فراوان دارد وتیرانداز علاوه بر محاسبه میزان افت تیر و بالستیک گلوله خود ٬میبایست به فاکتورهایی نظیردمای هوا ٬رطوبت ٬ارتفاع ٬باد و حتی سرعت چرخش زمین هم....توجه داشته باشد.در غیر این صورت برخورد تیر با هدف غیر ممکن خواهدبود.همچنین برای تیراندازی در چنین مسافتی از کالیبرهای خاص با وزن گلوله بالا استفاده میشود).
در تیراندازی با تفنگ بادی به علت کم بودن فاصله شکار (که عمومااز ۲۰ تا ۷۰ متر میباشد)و نزدیک بودن مسافت تیراندازی به فاصله کانونی لنزدوربین این پدیده تاثیر گذار نخواهد بود.

Parallax Adjastment Objectivelens یا تنظیم پارالاکس در لنز شیئی

در بعضی از دوربینها برای برطرف کردن خطای دید پارالاکس از یک لنز شیئی قابل تنظیم در مسافتهای مختلف استفاده میشود.
درواقع کار این لنز تنظیم فاصله کانونی دوربین در مسافتهای مختف میباشد که این مسافت معمولا از ۱۵-۲۵ یارد تا بینهایت و در دوربین تفنگهای بادی از۱۰ مترتا بینهایت میباشد.

Side Focus Parallax یا تنظیم پارالاکس از کنار

در دوربینهایحرفه ای و تاکتیکال روش تنظیم فاصله فکوس متفاوت میباشد.بر روی این دوربینها یک Handwheel در کنار برجکهای تنظیم سمت و برد قرار دارد که کار تنظیم فاصله کانونی دوربین را بر عهده دارد که به این دوربینها SideFocus گفته میشود.
سرعت تنظیم و همچنین دسترسی به این Handwheel نسبت به دوربینها Parallax Adjastment Objectivelens بسیار بهتر و ساده تر میباشد.
همچنین با تنظیم درست پارالاکس وضوح تصویر هم افزیاش میابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر