۱۳۹۲ فروردین ۱, پنجشنبه

فیلم اموزشی احیا قلبی ریوی و امداد با دستان خالی






مهمترین کار امدادگر با دستان خالی
A (Airway open
باز كردن راه هوايي

B (Breathing
تنفس دادن

C (Circulation
خونرساني

H (Hemorhag
در حال خونريزي


باز کردن مجاری هوایی
(Air way)

(ایر وی) سعی کنید مجاری هوایی را باز کنید. به عقب

افتادن زبان و قرار گرفتن آن در برابر گلو شایعترین علت انسداد و راه هوایی در مصدومین بیهوش است. اجسام خارجی و آسیب به مجاری هوایی نیز می‌توانند باعث انسداد راه هوایی شوند.

علایم

انسداد راه هوایی
: در صورت انسداد کامل
هوای تنفسی به گوش نمی‌رسد و صورت و لبها کبود است و در انسداد ناقص راه هوایی صدای غلغل ، خرخر به گوش می‌رسد. و ورود و خروج هوا به ریه خوب انجام نمی‌گیرد.


A نحوه ي باز كردن راه هوايي:
نوع انسداد به سن و علت انسداد مي باشد. نوع درصد مرگ و مير ناشي از آسپيراسيون (برگشت) جسم خارجي در كودكان زير پنج سال اتفاق مي افتد. اگرچه هنوز هم در مورد چگونگي باز كردن راه هوايي بحث هايي وجود دارد ولي همچنان انجمن قلب آمريكا مانور هيمليچ را بچه هاي بزرگ تر از يك سال و مانور يك بلو (Back Blow) (ضربه به پشت) را در نوزادان توصيه مي كنند.

به طور كلي جهت باز كردن راه هوايي، پيشاني را پايين برده و چانه را همزمان بالا مي آورند. در افراد بيهوش توجه به اين نكته احتمال ضايعه ي نخاعي محتمل است ضروري است.

در مورد راه هوايي به نكته ي مهم و ساده بايد توجه داشته باشيم كه درصد بالايي از مرگ و ميرها در همين مرحله حادث مي شود و آن ناشي از عدم توجه كمك كننده به وضعيت مناسب سر بيمار براي كمك به باز بودن مجرا مي باشد اين وضعيت به صورت عقب رفتن پيشاني و جلو آمدن چانه است زيرا در اين حالت زبان جلو آمده و مسير باز مي ماند ولي در صورت عكس حالت فوق زبان با افتادگي به سمت پشت مجرا را مسدود كرده و مانع رسيدن اكسيژن به ريه ها مي شود.

تنفس را چک کنید
: (Breething)

(بریزینگ) اگر راه هوایی مصدوم باز بود، تنفس او را چک کنید که آیا تنفسی دارد یا نه؟ پس از باز نمودن راه هوایی با مانور سر عقب و چانه بالا ، سر خود را نزدیک دهان مصدوم آورده سعی کنید با گوشتان صدای تنفس را بشنوید. با لاله گوش حرکت صدا را در مقابل دهان و بینی مصدوم حس کنید و با چشمهایتان حرکت قفسه سینه وی را ببینید. اگر تنفس دارد و بیهوش است او را در وضعیت بهبود قرار دهید (یعنی به پهلو ، طوریکه پای بالایش به سمت جلو و دست زیرش به سمت عقب برود.) تا ترشحات طبیعی دهان (یا استفراغ) وی وارد ریه‌ها نشود. و اگر تنفس ندارد و تنفس به او بدهید.


B تنفس دادن:
كه به طور كامل شده داده شد.

C خونرساني:
يا همان ماساژ قلبي مي باشد. به فشار موزون و منظمي كه با دو انگشت در نوزادان، با يك دست در كودكان و با دو دست در بزرگسالان به ديوار جلويي قفسه ي سينه وارد مي شود ماساژ قلبي مي گويند، كه اين فشار به صورت كاملاً عمود وارد مي آيد. هدف از ماساژ قلبي برقراري مجدد برقراري مجدد گردش خون است. براي دادن ماساژ قلبي در نوزادان بين نوك پستان روي خط وست (استخوان جناغ)، يك انگشت پايين تر انگشتان انگشتري و وسطي قرار مي گيرد چرا كه ماساژ با انگشت، اشاره و وسطي براي ماساژ نوزاد فشار زيادي را بر روي جناغ وارد مي كند.

در كودكان بالاي يك سال از پاشنه يك دست استفاده مي شود، كه دست را در دو انگشت بالاتر از نوك جناغ قرار مي دهيم.

ميزان فشار مناسب جهت ماساژ قلبي:

نوزادان: 1- 5/0 اينچ

كودكان: 5/1- 1 اينچ

بزرگسالان: 2- 5/1 اينچ

ميزان دادن تنفس و ماساژ در بزرگسالان به احتساب يك يا دو امدادگر 2 به 15 و در كودكان و نوزادان چه يك امدادگر يا چه دو امدادگر باشد بايد از تناسب 1 تنفس به 5 استفاده كنيم.

روش ها ی تشخیص خونریزی
معاینه مصدوم
معاینه بالینی مصدوم باید پس از بررسی و اطمینان از طبیعی بودن علائم حیاتی بیمار انجام شود که برای معاینه همیشه از سر به سمت پایین معاینه می‌کنیم
.

دهان
تنفس را چک کنید. به عمق ، میزان و ماهیت آن (اینکه تنفس آسان است یا مشکل و صدادار یا آرام است) توجه کنید. به بو توجه کنید. سریعا داخل دهان را بگردید تا مطمئن شوید چیزهایی مثل استفراغ، خون ، غذا ، دندان مصنوعی و غیره که باعث بند آمدن نفس بیمار می‌شوند، در دهان وجود ندارد. لبها را چک کنید و ببینید آیا سوخته یا بیرنگ هستند یا نه که احتمالا علامت مسمومیت هستند. پشت لبها را نگاه کنید و دقت کنید که آیا کبودی وجود دارد چون کبودی لبها نشانه خفگی است. دندانها را آزمایش کنید. اطمینان یابید که دندان لقی به گلوی بیمار نیفتاده باشد. مطمئن شوید که دندانهای مصنوعی محکم به لثه چسبیده‌اند. در غیر اینصورت دندانها را خارج کنید


جمجمه
با ملایمت سر را از زمین بلند کنید، به دنبال خونریزی ، ورم یا برآمدگی ، فرورفتگی بگردید. اینها ممکن است نشانه شکستگی در جمجمه باشند

گردن و ستون فقرات
یقه را شل کنید. انگشتان خود را روی ستون فقرات قرار دهید و از بالای گردن تا به پایین تا آنجا که دستتان می‌رسد انگشتان خود را با ملایمت در فرورفتگی پشت قرار دهید و بدون آنکه باعث حرکت مصدوم شوید یا لباسش را درآورید از روی لباس تا آنجا که ممکن است بالا و پایین پشت را بگردید تا اطمینان حاصل کنید که در رفتگی و یا شکستگی روی ستون فقرات وجود دارد یا خیر؟ به وجود یا عدم وجود بی‌نظمی در ستون فقرات دقت کنید. چون بی‌نظمی در ستون فقرات احتمالا نشانه شکستگی است . مصدومی را که احتمال می‌دهید آسیب مهره‌های گردنی یا کمری داشته باشد، تکان ندهید بخصوص اگر بیهوش باشد

برای معاینه از هر دو دست استفاده نمایید، به صورتی که بتوانید دو سمت بدن را با هم مقایسه کنید
. بینی و گوشها
باید از نظر اشیاء خارجی چک شوند. در بینی و گوشها بدنبال نشانه‌هایی از خون و یا مایع شفاف نخاعی یا مخلوط هردو باشید که احتمال دارد بیانگر شکستگی در جمجمه باشند. در گوش مصدوم صحبت کنید تا شنوایی او را بسنجید

. صورت
به رنگ صورت دقت کنید، ممکن است رنگ پریده یا برافروخته باشد، و حتی ممکن است در صورت اشکال در تنفس کبود باشد. در همان حال به حرارت صورت توجه کنید. ببینید که به طور غیرعادی سرد است یا گرم. به حالت پوست توجه کنید که خشک ، مرطوب یا عرق کرده است یا خیر؟

درمان خونريزي:

كه بعداً به طور كامل توضيح داده خواهد شد. توجه به نكات ذيل در انجام CPR الزامي مي باشد:
1. جهت انجام عمليات CPR ، شخص را بر روي يك سطح صاف و سخت بخوابانيد.

2. در هنگام ماساژ قلبي نبايد آرنج و دستان خود را خم كنيم و در واقع بايد كمر كمك دهنده صاف و دست ها در حالت عمود قرار گيرد.

3. در هنگام CPR ، امدادگر بايد ساعت و انگشتري خود را از دست خارج كند.

4. اگر شخص مصدوم تنفس نبض داشته باشد حتي خيلي ضعيف مجاز به انجام CPR نمي باشيم. در صورت عدم رعايت امن مورد باعث اختلال در ريتم قلبي و تنفس شده و حتي منجر به توقف علايم حياتي مي شود.

5. از انجام CPR در مواردي هم خودداري مي شود، اين موارد شامل: جمود نعشي، كبودي هاي سياه در بدن و محرز شدن بي فايده بودن عمليات است.

 احياي قلبي_ريوي در زنان باردار:

• زنان باردار نسبت به ديگران سريع تر دچار هايپوكسي مغز مي شوند و زمان طلايي براي احيا در آنان 5-2 دقيقه مي باشد،به دليل نياز سريع بدن به اكسيژن.
• كنترل راه هوايي در خانم هاي باردار مشكل تر از ديگران است.

در خانم هاي باردار رحم فرد بروي سياهرگ اجوف تحتاني فشار وارد مي آورد و اين رگ رگي مي باشد كه خون اندام هاي داخلي شكم را به سمت قلب مي برد و اين امر موجب مي شود كه بازگشت خون سياهرگي به قلب كاهش يابد.

بنابراين در احياء براي خانم هاي باردار به منظور كاهش فشارمضاعف بروي سياهرگ اجوف تحتاني در هنگام فشار سينه اي، سعي مي شود كه بدن فرد را در زاويه اي حدود 30 درجه به سمت چپ بدن قرار دهند.

1- بدين منظور مي توانيم يك سطح شيب دار را يافته و مصدوم را بروي آن قرار دهيم به طوري كه پهلوي راست مصدوم در بالا شيب قرار گيرد.

2- در صورت عدم وجود سطح شيب دار مي توان مصدوم را به كناره هاي ديوار تكيه داد با همان زاويه ي 30 درجه و پهلوي راست فرد به ديوار تكيه داده مي شود.

فراموش نكنيد كه در هنگام انجام CPRبدن فرد بايد روي سطح محكم باشد و از حركات لغزشي بدن بايد جلوگيري شود،پس حتما جاهايي را كه بدن مصدوم با زمين فاصله دارد با استفاده از ملحفه و يا... پر كنيد براي جلوگيري از حركات اضافي.

3- اگر فرد دومي در بين شما حضور دارد مي توان از بخواهيد كه در حين عمل احياء توسط شما او شكم مصدوم را با دستان خود كمي به سمت چپ متمايل سازد و به سمت خود .

اين نكته را هم فراموش نكنيد كه تا زماني كه در امري مهارت نداريد هيچ گاه از آن براي مصدوم استفاده نكنيد،پس اگر نمي توانيد به اين روش احياء را براي زنان باردار انجام دهيد و امكان لغزيدن دستان شما در حين فشارهاي سينه اي وجود داد،و يا سطح شيبدار و يا ديواري در نزديكي شما بود و يا اينكه به تنهايي مي خواهيد احياء را انجام دهيد نمي توانيد از اين روش براي احياء استفاده كنيد.

گفته مي شود كه در صورتي كه نتوان احياء را به اين شكل انجام دهيد مي توان اين عمل را به همان شكل عادي انجام داد،چون با اين كار حداقل شما به مادر كمك كرده ايد،اما خونرساني به جنين با مشكل مواجه مي شود.

در اين زمان بهترين كار رساندن هر چه سريع تر مصدوم به مراكز درماني است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر