۱۳۹۱ اسفند ۳۰, چهارشنبه

روش نگهداری گوشت بدون یخچال



- گوشت حیوان اهلی و یا وحشی را که توسط شکار یا انواع تله ها بدست آورده اید در بسیاری از مواقع بیش از حد نیاز یک وعده غذایی شما می باشد در نتیجه اضافی آن را بردارید و به قطعاتی با ابعاد ۲ در ۵ در ۲٠ سانتی متر بریده و چربی ها ، زرد پی ، استخوان و غضروف های را جدا كنید و به آن در صورت امکان نمک و فلفل بزنید .در نظر داشته باشید که بلافاصله پس از خرد کردن گوشت به آن نمک اضافه نمایید.

- حالا می توانید این قطعات گوشت را بصورتی که از هم فاصله داشته باشند توسط ریسمانی در جلوی آفتاب آویزان کنید و زیر آن آتشی ملایم که دود زا باشد برپا کنید ( علت دود زا بودن آتش دور کردن حشرات و مگس ها می باشد). در صورتی که وقت کمی دارید می توانید از گرمای بیشتر آتش استفاده کنید و فقط مراقب باشید این گرما به حدی نشود که روند خشک کردن به پختن تبدیل شود .

- سپس منتظر بمانید که تمامی رطوبت و آب گوشت تبخیر شود . در این هنگام اگر کار را درست انجام داده باشید ، گوشت بسیار شبیه به چرم می شود و به راحتی بدون ترک خوردن خم می شود .

گوشت خشک,نگهداری غذا


حالا می توانید این گوشت خشک شده را میان یک پارچه تمیز بپیچید و برای مدت زیادی همراه داشته باشید و از آن یا بصورت خام و یا در انواع سوپ ها و خورشت ها استفاده نمایید. در این جا هم طرز تهیه یک نوع غذا را با این گوشت های خشک شده آموزش می دهیم.

طرز تهیه:

- حدود ۴۵٠ گرم از این گوشت خشک شده را با یک سنگ تمیز بکوبید.

مقداری چربی خام حیوانات را در ظرفی بر روی گرمای ملایم ذوب کنید. نگذارید روغن بسوزد و یا بجوشد ، سپس این چربی مایع را روی گوشت کوبیده شده بریزید.
می توانید میوه های خشک شده و خرد شده از قبیل سیب ، گردو ، انگور و غیره به آن اضافه کنید.


این مخلوط را هم بزنید تا مایع غلیظی به شکل حلیم به دست آید . قبل از سرد شدن این مخلوط ، آن را به شکل توپ های کوچکی در آورید. برای کاهش دادن رطوبت آن ، توپ ها را درون کیسه ای منفذ دار ذخیره نمایید.


در نظر داشته باشید که نگه داری این غذا به راحتی گوشت خشک شده نیست و بایستی در زمان خیلی کمتری مصرف شود زیرا چربی در هوای گرم و معمولی ترش و خراب می شود. اما در هوای سرد تقریبا یک ماه قابل نگهداری می باشد. این غذا در شرایط کمپینگ ، شکار ، کوهنوردی در پاییز و زمستان بسیار مناسب است. فقط باید در نظر داشت که رژیم غذاییتان دارای ویتامین C هم باشد.

۱ نظر: