۱۳۹۱ اسفند ۳۰, چهارشنبه

چگونه کبریت خود را ضد آب کنید

ضد آب کردن کبریت بسیار ضروری است . کبریت یکی از مطمئن ترین و راحت ترین روش ها برای روشن کردن آتش می باشد. اما این پدیده همواره در معرض خیس شدن و یا مرطوب شدن می باشد. اگر کبریتتان خیس و مرطوب شود جرقه نخواهد زد و در این صورت ممکن است در شرایط بقا بسیار خطر ساز باشد.

راه حل مقابله با چنین مشکلی همراه داشتن یک جعبه کبریت ضد آب داخل تجهیزات بقایی که حمل می کنید می باشد. ممکن است چنین کبریتی را بتوانید از فروشگاه های شکار و کمپینگ تهیه کنید، البته قیمت آن به نسبت کبریتهای معمولی کمی بالاتر است و شاید به راحتی در بازار یافت نشود و یا کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

به عقیده بنده دانستن اینکه چگونه کبریت خود را ضد آب کنید بسیار مناسب تر می باشد. بدین ترتیب خودتان شخصا می توانید کمیت و کیفیت این موضوع حیاتی را در میان تجهیزات بقای خود کنترل نمایید.

چه کبریت هایی برای ضد آب شدن مناسب تر هستند؟

اگرچه می توان از کبریت های کاغذی نیز برای این منظور استفاده کنید اما کبریت های چوبی بسیار ماندگار تر و قابل اطمینان تر می باشند.

ضد آب کردن کبریت:

قبل از هر چیز لوازم مورد نیاز را فراهم کنید که شامل:

1- کبریت چوبی با کیفیت.( اگر از کبریت های چوبی خارجی و نوعی که با کشیدن به هر سطح زبری روشن می شود استفاده نمایید بسیار مناسب تر خواهد بود.)

2- مقداری موم.

3- دو ظرف فلزی با اندازه های مختلف جهت ذوب کردن موم.

- ظرف بزرگتر را با مقداری آب درون آن روی اجاق بگذارید و ظرف کوچکتر را که موم را داخل آن گذاشتید داخل آب ظرف بزرگتر قرار دهید و اجاق را روشن کنید.

- همچنان که موم ذوب می شود کبریتها را داخل آن بریزید بدین ترتیب سطح چوب کبریت ها با موم پوشانیده می شود. (شاید لازم باشد کمی آنها را هم بزنید تا کاملا سطح چوب کبریت ها با موم پوشانیده شود.)

- با یک انبر یا وسیله ای مثل دم باریک یا انبردست کبریت ها را یک به یک از داخل ظرف برداشته و کنار بگذارید تا سرد شود . این کا را به گونه ای انجام دهید که کبریت ها قبل از سرد شدن با یکدیگر برخورد نکنند.

حالا آنچه را که می خواستید دارید، کبریت ضد آب !

لایه نازک موم دور تا دور چوب کبریت ها آنها را به اندازه کافی قابل اطمینان و ضد آب کرده ، به گونه ای که اگر آنها را مستقیما در آب فرو کنید باز هم روشن خواهند شد. در ضمن موم قابلیت دیگری هم به کبریت شما اضافه کرده و آن این است که این کبریت ها مدت زمان طولانی تری نسبت به کبریتهای ساده روشن می مانند و همچنین داغ تر از معمول می باشند !!

در صورتی که دسترسی به موم نداشتید می توانید از پارافین جامد هم استفاده نمایید.

کبریت های ضد آب دست ساز خود را در یک جعبه کبریت ضد آب قرار دهید ، برای این منظور می توانید از جعبه پلاستیکی فیلم 135 میلیمتری دوربین استفاده کنید البته جعبه ضد آب کبریت به سختی در بازار هم یافت می شود.

حالا مطمئن باشید که در هر ماموریت و هر زمان حتی اگر کبریت هایتان خیس شده باشد می توانید آتش روشن کنید.

۱ نظر: