۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

ترمیت اشتعالی يا سوخت جهنمي و ترميت انفجاري

مخلوطی از پودر آلومینیوم و پودر اکسید آهن(زنگ آهن) ماده بسیار حرارت‌زايي ( معادل 4000 درجه سانتيگراد)  است که در اصطلاح به آن ترمیت اشتعالی يا سوخت جهنمي اطلاق مي شود. به محض اینکه ترمیت فعال شود، شروع به ذوب کردن ظرف زیرین خود می کند، حتی اگر اين ظرف فلزی باشد و عملاً نيز غير قابل خاموش کردن است.
  مقداری پودر اکسید آهن(زنگ آهن) و پودر آلومینیوم به نسبت مساوی، مثلا از هر کدام ١۰ گرم، داخل یک ظرف ریخته و خوب به هم بزنید تا مخلوط یک دست شود و یا اینکه آنها را با نسبت ۳ به ۸ مخلوط کنید، مثلا  ۳۰ گرم  پودر آلومینیوم و  ۸۰ گرم پودر اکسید آهن را خوب مخلوط کنید تا پودر یکدست شود.  ترمیت آماده است.
  براي فعال کردن ترميت کافیست ١۰تا ١۵ سانتی از نوار منیزیم را بريده و یک سر آنرا داخل پودر ترمیت فرو کنید (بکارید) و سر دیگر نوار را آتش بزنید. ( سر نوار باید ۵ تا ١۰ ثانیه در تماس با کانون شعله باشد)
 تذکرات مهم:
  1-  ترمیت هیچ خطری از نظر ساخت و نگهداری نداشته و نسبت به شوک و حرارت معمولی و ضربه و انفجار حساسیتی ندارد، به همین دلیل می توانید مقادیر زیادي از  آن درست کنید و برای مصرف یعدی نگهدارید.
  2-   برای احتراق آزمایشی، حتما در فضای باز و روی خاک اينکار را انجام دهيد.
  3-   نوار منیزیم را میتوانید به آساني از فروشگاههای لوازم آزمایشگاهی تهيه نمائيد.
  4-   براده آلومينيم را يا ميتوانيد از تراشکاري ها تهيه کنيد يا اينکه يک تکه آلومينيم (در و پنجره هاي آلومينيمي) را برداريد و آنرا سوهان بزنيد.
  5-   براي بدست آوردن اکسيد آهن دو راه وجود دارد:
   اول اينکه ميتوانيد آهن زنگ زده (قرمز يا نارنجي) را سوهان بزنيد و پودر نارنجي رنگ اکسيد آهن را بدست بياوريد. اين روش وقت گير است و مقدار زنگ آهني که بدست مي آوريد ناچيز است. روش علمي بدست آوردن اکسيد آهن, به صورت زير است :
  يک منبع تغذيه DC (جريان برق مستقيم) تهيه کنيد. آداپتور وسائل برقي يا باطري ماشين مناسب است. هر چقدر ولتاژ آن بالاتر باشد بهتر است. (برق شهر AC متناوب است و بکار شما نمي آيد)
  در يک ظرف شيشه اي يا پلاستيکي بزرگ (به اندازه يک سطل) مقداري آب بريزيد و در آن يک قاشق نمک خوراکي حل کنيد. حال يک تکه آهن بدون روکش و آبکاري نشده که رنگ آن تقريباً مشکي متمايل به آبي است را به قطب مثبت منبع تغذيه وصل کنيد. (اگر به قطب منفي وصل کنيد, واکنش انجام نمي شود)
   به قطب منفي, يک الکترود ذغالي وصل کنيد. (الکترود ذغالي را ميتوانيد از داخل يک باطري قلمي معمولي بدست بياوريد, باطري قلمي را باز کنيد و هسته آنرا در بياوريد و خوب تميز کنيد)
   حالا آهن و الکترود ذغالي را درون ظرف آب نمک رقيق فرو کنيد. دقت کنيد که اين دو داخل آب به هم اتصال نکنند چون ممکن است منبع تغذيه شما منفجر شود.
   واکنش الکتروليز به تدريج شروع ميشود و ذرات نارنجي رنگي به تدريج در اطراف آهن تشکيل ميشود. 24 ساعت صبر کنيد تا واکنش ادامه پيدا کند. بعد از 24 ساعت, تکه آهن را تميز کنيد و دوباره واکنش را ادامه بدهيد. از آنجايي که تهيه اکسيد آهن زحمت زيادي دارد, بهتر است مقدار زيادي از آن تهيه کنيد.
   حالا بايد مقدار زيادي اکسيد آهن ته ظرف شما ته نشين شده باشد. منبع تغذيه را قطع کنيد و الکترود و آهن را بيرون بياوريد. آب نمک و ذرات زنگ آهن درون آنرا به کمک يک تکه پارچه صاف کنيد. درون پارچه اکسيد آهن قرمز رنگ داريد! پارچه را جلو آفتاب پهن کنيد تا اکسيد آهن خوب خشک شود. اگر خواستيد ميتوانيد اکسيد آهن خيس را داخل يک ظرف روي گاز گرم کنيد تا خشک شود. سپس داخل يک هونگ آنرا بکوبيد تا ذرات به هم چسبيده آن از هم جدا شود.
  6-  هر چقدر ذرات آلومینیم و زنگ آهن شما ریزتز باشد بهتر است. مخلوط شما باید بسیار یکنواخت باشد. برای این کار می‌توان از آسیاب برقی نيز استفاده کرد.

 ترميت انفجاري:

 در این ترمیت به جای پودر اکسید آهن ازمونواکسید مس خشک  پودر شده (CuO) که پودر سیاهرنگی است، استفاده می‌شود. این ترمیت از خاصیت انفجاری مهلک و قدرتمندي برخوردار است و اگر در مقدار زیاد مثلا ٢۰ کیلو یا بیشتر تهیه شود، می تواند بعنوان يک بمب بسيار قوي عمل کند.
تذکرات مهم:
1- مونواکسید مس خشک  پودر شده (CuO) را مي توانيد از از فروشگاه مواد شیمیایی یا آزمایشگاه مدارس، دانشگاهها و … تهيه نمائيد.
2-  نسبت ترکيبي  مواد همان است که در بحث ترميت اشتعالي آمده است با اين تفاوت که بجاي پودر اکسيد آهن از اکسيد مس پودر شده استفاده مي شود.
3-  برای فعال کردن اين بمب حرارتي از همان روش فعال کردن ترمیت اشتعالی استفاده می شود. ( به منظور در اختيار داشتن فرصت کافي  در زمانِ دور شدن از محل،  به هنگام فعال کردن اين بمب از چند نوار منيزيم با طول بيشتر استفاده کنيد)

۶ نظر:

  1. سلام من کمی از بازار اکسید آهن سنتزی خریدم ومقداری پودر الومنیم،از آلومینیم سازی تهیه کردم از هوا برش برای خرارت استفاده کردم ولی ترمیت عمل نکرد لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخحذف
  2. سلام .من ترمایت را با روشی که در سایتهای مختلف هست بادقت ساختم. اما هرگز فعال نشد.میشه بفرمایید:1_ بجای نوار منزیم چه روشهایی برای فعال کردن ان هست؟.2-اکسید مس چگونه تهیه می شود.؟

    پاسخحذف
  3. پودر الومینیوم باید پودر الومینیموم خالص و گردی خاکستری رنگ باشد تا واکنش صورت گیرد نه الومینیوم بازاری که الیاژی است و نا خالصی دارد

    پاسخحذف
  4. برلی فعالسازی از یک قطره اسید مثل هیدروکلریک استفاده کنید

    پاسخحذف
  5. عزیزانی که آنارشیس هستن یا دلشون میخواد بشن و نیاز به اموزشی درست و اساسی دارن و حقیقتهای ناب رو با روشهای درستش و ترکیبات و انجام اصولی با نتیجه واقعی میخوان فقط و فقط تو واتساپ درخواست بدن بمن9354992868 درمورد اموزشهامم بگم هیچ مسولیتی درقبال خدای نکرده مثلا استفاده نابجا یا ترور یا غیره برعهده من نخواهد بود. اینو گفتم فقط چون دیدم خیلیها دوستدارن اموزشی صحیح ببینن و لایق صداقتم هستند.فقط واتساپ پاسخگو هستم مزاحمت ایجاد کنید ناراحت میشما .

    پاسخحذف
  6. ما دو نوع اکسید آهن داریم . ولی ترمایت با یک نوع از آن فعال می شود .

    پاسخحذف