۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

اسيد نيتريک به روشِ خانگي

براي تهيه اسيد نيتريک به روشِ خانگي، ابتدا به لحاظ حجمي  دو قسمت نيترات پتاسيم را با يک  قسمت اسيد سولفوريک غليظ در يک بشر مخلوط مي کنيم تا ماده ي خمير مانندي شکل بگيرد. (نکات احتياطي را مانند قبل رعايت نماييد و از استنشاق بخارات اين مخلوط اجتناب نماييد)
دو بطري گردن باريک اختيار نماييد و  در يکي از آنها ماده خميري شکل گرفته را بريزيد و با قرار دادن کاغذ یا پارچه در اطراف گردن دو بطری با استفاده از نوار چسب دو بطری را از قسمت گردن در مقابل یکدیگر و بدون فاصله هوایی  همانند شکل زير کاملاً  ببنديد. (براي اين منظور مي توانيد به دور کاغذ يا پارچه از چسب هاي کاغذي و مانند آن نيز استفاده کنيد، ولي هرگز از کاغذهاي سلوفان براي آب بندي استفاده نکنيد)



با استفاده از سنگ يا قوطي هاي خالي کنسرو مکان بطريها را طوري تثبيت نماييد که بطری خالی کمی پایین تر از بطری حاوی ماده ي خميري قرار بگيرد تا اسید نیتریک در فرآيندي که برايتان در ادامه بازگو خواهيم نمود در روند دریافت از يک بطری به بطری دیگر انجام شود.

حال نوبت به حرارت دادن بطري حاوي ماده خميري مي رسد. مي توانيد آن را  به آرامی در درون آتش حرکت دهيد، ولي ما اين شيوه حرارت دادن را پيشنهاد نمي کنيم، زيرا اين روند مي تواند منجر به خرد شدن ناگهاني بطري شود.

بهتر است بطري حاوي مخلوط خميري را در درون يک ظرف مقاوم به حرارت قرار دهيد و درون ظرف را از شن و يا ماسه پر کنيد و با حرارت دادنِ تدريجي اين ظرف موجب شويد حرارت از شن و يا ماسه هاي گرم شده به بطري منتقل شود! (براي  آنکه نحوه حرارت دادن، به سبب موقعيت قرار گيري بطريها، آسان شود بهتر است ابتدا شن يا ماسه هاي درون ظرف را نسبتاً بر روي گاز گرم  کنيد و سپس  ادامه ي روند حرارت  دادن را با استفاده از يک چراغ الکلي بر روي ظرف حاوي شن يا ماسه ي  مقاوم به حرارت دنبال نماييد)

در ادامه دود قرمز رنگي بايستي شروع به شکل گيري نمايد. حال لازم است بطور دوره ای آب سرد بر روي بطری خالی بریزید تا اسيد نيتريک شروع به شکل گيري در بطري خالي نمايد.

اين روند را ادامه دهيد تا زمانی که هیچ اثري از دود قرمز رنگ قابل مشاهده نباشد.

 اگر اسید نیتریک شکل گرفته در بطری  خالي روشن نیست و ابری رنگ به نظر مي رسد، آن را دريک بطری تمیز بريزيد و عين مراحل فوق را بر روي آن تکرار نماييد.

اسید نیتریک باید دور از تمام مواد قابل احتراق نگهداری شود و در يک ظرف شیشه ای آن  را نگهداری کنيد و از استنشاق دود و بخارات آن نيز اجتناب نماييد.

تذکرات:

الف) مقدار اسید نیتریک تولیدي برابر با همان مقدار نیترات پتاسیمِ مورد استفاده است، بطوريکه براي مثال اگر به دو قاشقِ غذاخوری اسید نیتریک نيازمنديد، بايستي به ترتيب شرح داده شده از 2 قاشق غذاخوری نیترات پتاسیم و یک قاشق غذا خوري سر پر از اسید سولفوریک غلیظ استفاده نماييد.

ب) مي توانيد اسید سولفوریک را از یک باتری در وسايل نقلیه موتوری نيز بدست آوريد، ليکن پيش از استفاده بايستي آن را تغليظ نماييد. اينکار را مي توانيد با جوشاندن اسيد تا شکل گيري بخارات سفيد بر روي آن به انجام برسانيد. (بخارات را هرگز استنشاق ننماييد)

۳ نظر:

  1. ممنون از سایت خوبتون؛یه سوال؛ غلظت اسید نیتریک به دست امده چه قدر است

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینجوری که گفته شده بعید می‌دونم اسید خالص بدست بیاد ولی اگه همین فرایند رو با کندانسور آب سرد و کاملا بدور از نور انجام بشه اسید تا غلظت بالای ۹۰ درصد میشه

      حذف
  2. عزیزانی که دلشون میخواد بشن و نیاز به اموزشی درست و اساسی دارن و حقیقتهای ناب رو با روشهای درستش و ترکیبات و انجام اصولی با نتیجه واقعی میخوان فقط و فقط تو واتساپ درخواست بدن بمن9354992868 درمورد اموزشهامم بگم هیچ مسولیتی درقبال خدای نکرده مثلا استفاده نابجا یا ترور یا غیره برعهده من نخواهد بود. اینو گفتم فقط چون دیدم خیلیها دوستدارن اموزشی صحیح ببینن و لایق صداقتم هستند.فقط واتساپ پاسخگو هستم مزاحمت ایجاد کنید ناراحت میشما .دوست عزیزی که اینجا این وبگاه رو تدارک دیده باید بگم میدونم قصدت خیره اما تو هیچ تجربه ای نداشتی گمونم .کار با مواد شیمیایی بسیار دقیق و بموقع باید انجام بشه تا واکنش صحیح بوقوع بپیونده .معیارها دقیق باید باشن و مهمترین چیزها پیش پاافتاده ترین هم میتونه باشه مثلا درجه حرارتها مثلا در درست کردن بمب بااسیدها و ترکیبات عالی مثل گلیسیرین و امونیوم و نیتراته کردن باید دقیق باشن فرضکنید میخواهیم بمبی مخرب بسازیم و در اصول فرمایشی درجه حرارتی که لازم به انجام نیتراته کردن هست مثلا در چیزی و جایی معادل 185 درجه سانتیگرا ه و اگر این درجه 182 درجه بشه عملیاتمون باشکست مواجه خواهد شد. خاستم بگم که بدونید هرکاری فن و فوتی داره که هر استادی نمیداند. و من به افرادیکه خوشم بیاد و وطنپرست و وو باشن تحت شرایطی خاص حاضرم خصوصی اموزششون بدم. بازم میگم جنبه تحقیق و لذت از شیمی مدنظرمه یعنی هرگونه انتحاری یا انفجار یا ترور یا سوتعبیر یا سواستفاده ازش برعهده خودتونه نه بنده .

    پاسخحذف