۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

طرز ساخت ماده انفجاري نيترو سلولز بزبان ساده

نیترو سلولز ماده منفجره ای با حساسیت کم است که ازموادي چون پنبه بدست آمده و در ترکیب دینامیت‌ها از آن استفاده مي شود.. در صورتی که نیتروسلولز را با مایرول و اگدن (به مباحث آموزشي پيشين مراجعه کنيد) مخلوط کنیم ماده منفجره‌ای بدست می‌آید که دارای قدرت تخریبی مهلک و بسيارزیادی است.
مواد لازم:
-
اسید سولفوریک ٩٨% صنعتی، ۵٠٠ سی سی
- اسید نیتریک آزمایشگاهی ۶۵% یا اسید نیتریک صنعتی، ٣٠٠ سی سی
- پنبه ۶٠ گرم
- ظرف حاوی آب و یخ
وسایل لازم:
-
دماسنج
- همزن شیشه ای
- یک ظرف پلاستیکی سر دار ٢ لیتری
- ظرف حاوی آب و یخ
- دستکش و ماسک
شیوه تهیه:
ابتدا مقدار ٣٠٠ سی سی اسید نیتریک را درون ظرف ٢ لیتری ریخته و مقدار۵٠٠ سی سی اسید سولفوریک را به آن اضافه می کنیم. از آنجا که واکنش حاصله گرما زاست بايستي  اينکار را به آرامي انجام دهيد. حال سر ظرف پلاستیکی را روی آن می‌گذاریم و ظرف حاوی اسیدها را در آب خنک می‌گذاریم و صبر می‌کنیم تا دمای اسیدها به دمای محیط برسد.
سپس ظرف حاوی اسیدها را درون ظرف آب و یخ می‌گذاریم تا دمای اسیدها به١٠-١۵ درجه برسد. وقتی به این دما رسید، ۶٠ گرم پنبه را کم کم به اسیدها اضافه می‌کنیم و با همزن شیشه‌ای پنبه را به درون اسید هدایت می‌کنیم.
سر ظرف پلاستیکی را روی آن گذاشته و یک ساعت صبر می‌کنیم. در این مدت سر ظرف پلاستیکی را سه تا چهار بار، برداشته و پنبه ها را با همزن شیشه ای به هم می‌زنیم.
پنبه را از درون اسیدها بیرون می اوریم و آن ها را فشار می‌دهیم تا اسید از درون آن خارج شود. سپس آن را درون ۴ لیتر آب ١٠ درجه می‌ریزیم و با دست فشار می‌دهیم تا اسید از آن جدا شود. دوباره آن را درون ۴ لیتر آب می‌ریزیم و دوباره آن را با دست فشار می‌دهیم تا مقدار اسیدی که هنوز در آن باقی مانده از آن خارج شود.
در انتها، پنبه اي که به نيترو سلولز تغيير حالت داده است را فشار می‌دهیم تا مقدار آبی که درون نیتروسلولز است از آن خارج شود و نیتروسلولز را درون یک ظرف پهن کرده و صبر می‌کنیم تا کاملاً خشک شود.
تذکرات مهم:
1-    نیترو سلولز به شعله آتش حساس می‌باشد، هیچ وقت به مقدار زیاد آن را به شعله آتش نزدیک نکنید.
2-    برای اینکه ماده منفجره قدرتمندی بسازید کافی است مقدار ۵٠ گرم نیتروسلولز را با ۵٠٠ سی سی مایرول مخلوط کنید تا ماده ی منفجره ا ی بدست آوريد که سرعت انفجاري آن ٧٨٠٠ متر در ثانیه است.

۱۲ نظر:

  1. سلام مرسی که ساخت نیترو سلولز را توضیح دادید من یک سوال داشتم مایرول چیست؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مایرول یا نیترات متیل (الکل متانول)نوعی ماده منفجره سنگین است که از نیتراته کردن الکل صنعتی (متانول) توسط دستگاه تقطیر به دست می‌آید. به صورت مایع بیرنگ و با ویسکوسیتی کمتر از آب می‌باشد. استنشاخ بخارات و تماس مستقیم این ماده با پوست باعث بالا رفتن شدید فشار خون و سردردهای شدید می‌شود. در جنگ جهانی دوم از این ماده به مقدار زیاد در ساخت مین و ادوات نظامی استفاده می‌شد. قدرت انفجاری (V.O.D) این ماده منفجره بالا تر از تی ان تی (۷۶۰۰) می‌باشد ولی به دلیل حساسیت و ناپایداری آن استفاده از آن تقریبا منسوخ شده

      حذف
  2. لطفا اموزش ساخت مایرول و یاد بدید.
    با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مایرول یا متیل نیترات بافرمول CH3NO3این ماده از نیتراته کردن متیل الکل یا متانول و یا الکل سنعتی ساخته میشود.ماده ی منفجره ایست حساس فرار که روی بدن تاثیر میگذارد و از پوست جذب میشود و باعث مثمومیت شدید میشود (اگر اشتباه نکنم فشار خون رو بالا میبره درست عکس نیتروگلیسرین که فشار رو پایین میاره من یه بار با نیترو گلیسرین مثموم شدم سه روز افتادم تو خونه فقط بایه قطرش که مالیده شده بود به دستم کوتاه سخن)برای ساختش درست مثل فرایند نیتراسیون های دیگه نیتریک اسید و سولفوریک اسید مخلوط میشن و سرد میشن زیر 20 درجه و آرام متیل الکل اضاف میشه برای خالص کردنش تمام محلول واکنش رو تو آب سرد بریز سپس مایرولت رو خواهی داشت توجه این ماده به شعله و ضربه بسیار حساسه پس احطیاااااااااط کنید راستی اگه اون رو روی نیترو سلولز بریزید خمیری ساخته میشه که با کبریت مثل شعله ی کاربید میسوزه و با چکش مثل نیترو گلیسرین منفجر میشه

      حذف
    2. اسید نیتریک سولفریک از کجاها تهیه میکنید

      حذف
  3. ممنون؛ ولی اگه میشه روش ساخت مایرول هم مثل مباحث قبلی کامل توضیح بدید با تشکر؛

    پاسخحذف
  4. خیلی عالی
    دمتون گرم
    یه سوال داشتم
    آیا از نیترو سلولز میشه یه عنوان باروت فشنگ استفاده کرد

    پاسخحذف
  5. اسید نیتریک حتما باید ۶۵ باشه؟

    پاسخحذف
  6. سلام باروت با قدرت بالا رو جایی میفروشن؟باروت داخل تیر تفنگ ازنوع پرقدرت درسته؟یا قوی تر ازاونم هست؟
    ساخت باروت پرقدرت رو هم بگید ممنون

    پاسخحذف
  7. عزیزانی که دلشون میخادو نیاز به اموزشی درست و اساسی دارن و حقیقتهای ناب رو با روشهای درستش و ترکیبات و انجام اصولی با نتیجه واقعی میخوان فقط و فقط تو واتساپ درخواست بدن بمن9354992868 درمورد اموزشهامم بگم هیچ مسولیتی درقبال خدای نکرده مثلا استفاده نابجا یا ترور یا غیره برعهده من نخواهد بود. اینو گفتم فقط چون دیدم خیلیها دوستدارن اموزشی صحیح ببینن و لایق صداقتم هستند.فقط واتساپ پاسخگو هستم مزاحمت ایجاد کنید ناراحت میشما .دوست عزیزی که اینجا این وبگاه رو تدارک دیده باید بگم میدونم قصدت خیره اما تو هیچ تجربه ای نداشتی گمونم .کار با مواد شیمیایی بسیار دقیق و بموقع باید انجام بشه تا واکنش صحیح بوقوع بپیونده .معیارها دقیق باید باشن و مهمترین چیزها پیش پاافتاده ترین هم میتونه باشه مثلا درجه حرارتها مثلا در درست کردن بمب بااسیدها و ترکیبات عالی مثل گلیسیرین و امونیوم و نیتراته کردن باید دقیق باشن فرضکنید میخواهیم بمبی مخرب بسازیم و در اصول فرمایشی درجه حرارتی که لازم به انجام نیتراته کردن هست مثلا در چیزی و جایی معادل 185 درجه سانتیگرا ه و اگر این درجه 182 درجه بشه عملایتمون باشکست مواجه خواهد شد. خاستم بگم که بدونید هرکاری فن و فوتی داره که هر استادی نمیداند. و من به افرادیکه خوشم بیاد و وطنپرست و وو باشن تحت شرایطی خاص حاضرم خصوصی اموزششون بدم. بازم میگم جنبه تحیق و لذت از شیمی مدنظرمه یعنی هرگونه انحار یا انفجار یا ترور یا سوتعبیر یا سواستفاده ازش برعهده خودتونه نه بنده .

    پاسخحذف
  8. برای ساخت مایرول اسید باید چنددرصد باشه؟

    پاسخحذف